Czujnik temperatury spalin – jak działa i czy jest niezbędny do pracy silnika?

Czujniki temperatury spalin to części samochodowe, które jednostce odpowiedzialnej za sterowanie silnikiem, dostarczają cennych informacji. Określają temperaturę zasysanego powietrza, płynu chłodzącego, oleju, spalin czy paliwa. To zwykle części do busów, które zbierają te dane, aby dokładnie określić warunki, w jakich silnik wykonuje swoją pracę. Powodem tego jest ustalenie odpowiednich możliwości w danym czasie jego pracy. W efekcie można sterować silnikiem tak, aby jego parametry były, jak najlepsze i zapewniały równowagę zużycia paliwa wraz z wpływem na środowisko naturalne.

Za co odpowiada czujnik temperatury spalin?

Czujniki temperatury spalin to części w samochodach, które badają temperaturę spalin w układach filtra cząstek stałych lub katalizatora. Odczytują też zakres temperatur pracy silnika, dzięki czemu pozwalają zapobiegać przegrzewaniu układu.

Element ten znajduje się zazwyczaj w kolektorze wylotowym tuż przed filtrem DPF lub katalizatorem. Umieszczenie go pomaga układowi w oczyszczaniu go ze spalin. W systemach DPF takie części do busów w formie czujników mają korzystny wpływ na czas, w jaki przebiega proces oczyszczania spalin. To z kolei ma przełożenie na mniejszy poziom emisji niebezpiecznych związków, jakie przedostają się do atmosfery. W benzynowych silnikach samochodowych czujnik temperatury spalin dodatkowo zabezpiecza katalizator przed przegrzewaniem. Jeśli nastąpi nagły wzrost temperatury, wtedy wysyła informacje do konkretnego sterownika. Dzięki temu układ paliwowy może wzbogacić podawaną mieszankę, jaka chłodzi układ katalizatora. W efekcie zapobiega naprawdę kosztownym naprawom awarii.

Po czym poznać awarię czujnika temperatur spalin?

Części do aut dostawczych, do których zaliczają się czujniki temperatury spalin mogą ulegać awarii z uwagi na ich częstą eksploatację. Pierwszym sygnałem, który może świadczyć o nieprawidłowościach w ich działaniu, jest podwyższona emisja spalin oraz większe spalanie paliwa podczas pracy silnika. Symptomy te najłatwiej jest zauważyć. Specjaliści z dziedziny mechaniki samochodowej podłączają komputer diagnostyczny do gniazda OBD w samochodzie lub badają ciśnienie doładowania silnika. W przypadku zbyt niskiego lub wysokiego ciśnienia z pewnością występują jakieś usterki czujnika.

Części do busów są szczególnie narażone na pracę w trudnych warunkach. Czujniki muszą znosić wysokie temperatury czy obciążenia wynikające z układu wydechowego pojazdu. To właśnie usterki związane z warunkami użytkownika czujników należą do najczęstszych. Elementy mocujące lub miernicze przegrzewają się albo obluzowują z uwagi na wysoką temperaturę.

Takie części samochodowe oferuje ceniona hurtownia Vanking, która współpracuje z renomowanymi producentami czujników temperatury silnika. Cena, jaką trzeba zapłacić za te elementy, nie jest wygórowana, a rozbudowany asortyment sprawia, że można dobrać element dopasowany do danego pojazdu, jego zastosowania oraz swoich możliwości finansowych.

Możesz również polubić…